INFORMACJE TV TORUŃ

09-12-2019
Robbie Williams na Jordankach

W niedzielny (8 grudnia) wieczór w CKK Jordanki wystąpił światowej sławy angielski piosenkarz Robbie Williams.  Koncertem w Toruniu promował swój dwupłytowy album „The Christmas Present”.  Publiczność przyjęła artystę z wielkim entuzjazmem. Oprócz utworów świątecznych zaśpiewał również swoje największe przeboje. Koncert został zarejestrowany i będzie wyemitowany na antenie TVP2 w pierwszy dzień Świąt Bożego Narodzenia o godz. 20.00.

Przypomnijmy, że partnerami Gali byli Województwo Kujawsko-Pomorskie, Miasto Toruń oraz Grupa Energa, a za produkcję odpowiedzialna była toruńska firma SOS Music.

09-12-2019
Hurynowicz zamknięta

Przebudowa gazociągu - przyczyną zamknięcia ulicy Hurynowicz.  Z ruchu został wyłączony odcinek przy skrzyżowaniu z ul. Żwirki i Wigury. Prace rozpoczęły się w poniedziałek 9 grudnia i zakończą się w środę 11 grudnia.  Dojazd do szkoły i osiedla jest możliwy nowo wykonanym odcinkiem ul. Długiej od skrzyżowania z ul. Szosa Chełmińska. Za utrudnienia Miejski Zarząd Dróg przeprasza.

Ulica Hurynowicz i Długa to dwie sąsiadujące ze sobą ulice. Od kilku miesięcy toruńscy drogowcy prowadzą przebudowę tych ulic. Na ulicy Długiej obejmuje ona odcinek od ul. Szosa Chełmińska w stronę ul. św. Józefa. W ramach inwestycji zostanie wykonana asfaltowa nawierzchnia i  obustronne chodniki. Dodatkowo po stronie północnej droga rowerowa. Nie zabraknie również miejsc postojowych i parkingów.

Z kolei ul. Hurynowicz jest przebudowywana na odcinku od ul. Żwirki i Wigury do skrzyżowania z ul. Długą (nawierzchnia z kostki betonowej i obustronny chodnik– długość ok. 80m) i na  odcinku od ul. Długiej w kierunku północnym (długość ok. 50m, nawierzchnia asfaltowa, obustronny chodnik). Zagospodarowany zostanie także teren przed budynkiem ul. Św. Józefa 60-64.

Warto dodać, że przebudowa i jej zakres był konsultowany z mieszkańcami w ramach konsultacji społecznych. Prace kosztują 3.448.443,60 zł.

09-12-2019
Zbrodnia sprzed lat

Sławomir B. poszukiwany przez organy ścigania w związku z zabójstwem z 2012 roku trafił przed oblicze sądu. 42-latek został zatrzymany w Wielkiej Brytanii na podstawie Europejskiego Nakazu Aresztowania. W ubiegłym tygodniu toruński sąd aresztował go na najbliższe trzy miesiące. 42-latkowi grozi nawet dożywocie.  

W marcu 2012 roku w Toruniu przy ul. Grudziądzkiej świadek odnalazł zwłoki. Funkcjonariusze ustalili tożsamość nieżyjącego, którym okazał się 48-letni mieszkaniec Torunia. Przeprowadzone na miejscu czynności procesowe potwierdziły, że doszło do zabójstwa.

Policjanci z toruńskiej komendy wspólnie z prokuratorami dołożyli wówczas wszelkich starań, aby zgromadzić jak najwięcej dowodów i ustalić szczegóły sprawy. To między innymi ich działania pozwoliły toruńskiej prokuraturze na wydanie postanowienia o przedstawieniu zarzutów podejrzewanemu w tej sprawie Sławomirowi B.

Śledczy ustalili, że do zbrodni doszło 19 lutego 2012 roku. 35-letni wówczas podejrzany dzień po zdarzeniu opuścił kraj z obawy przed grożącą odpowiedzialnością karną. Toruński sąd wydał postanowienia o tymczasowym aresztowaniu. Za podejrzanym wydano list gończy. Funkcjonariusze podejrzewali, że Sławomir B. może przebywać za granicą. W związku z tym wystawiono Europejski Nakaz Aresztowania.

Policjanci z Wielkiej Brytanii z miejscowości Leicester, za pośrednictwem Oficera Łącznikowego w Londynie, skontaktowali się z policjantami z Zespołu Poszukiwań Celowych Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy, którzy prowadzili te poszukiwania. Wymiana informacji pozwoliła Brytyjczykom na zatrzymanie osoby, którą wytypowali jako tą, która może być poszukiwana.

Mężczyzna podawał fałszywe dane i zmienił swój wizerunek, ale na nic się to zdało. Szybka wymiana informacji, którą umożliwiła doskonała i efektywna współpraca z Oficerem Łącznikowym polskiej policji w Londynie, a nawet konieczność uzyskania w tej sprawie opinii antropologa, potwierdziły tożsamość zatrzymanego. Pod koniec października Sławomir B. został zatrzymany w Wielkiej Brytanii, w miejscowości Leicester.

Sławomir B. został przetransportowany do Polski. W ubiegłym tygodniu prokurator Prokuratury Rejonowej Toruń Centrum-Zachód przedstawił mu zarzut zabójstwa. Sąd aresztował go na trzy miesiące. 42-latkowi grozi kara nawet dożywocia za zabójstwo sprzed lat, o dokonanie którego jest podejrzany.

09-12-2019
3 kg narkotyków

Kryminalni z toruńskiej komendy w mieszkaniu na Chełmińskim Przedmieściu odnaleźli blisko 2 kilogramy amfetaminy i ponad 900 gramów marihuany. Za kraty trafił 32-latek. Sąd aresztował go na najbliższe 3 miesiące. Teraz za złamanie przepisów ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii może mu grozić do 10 lat więzienia.

W piątek 6 grudnia za kraty trafił 32-letni mieszkaniec Torunia. Jego zatrzymanie to efekt pracy kryminalnych z toruńskiej komendy, zajmujących się przestępczością narkotykową. Policjanci już od pewnego czasu mieli przypuszczenia, że mężczyzna może łamać prawo. W dniu zatrzymania funkcjonariusze weszli do jednego z mieszkań na Chełmińskim Przedmieściu. Tam odnaleźli blisko 2 kilogramy amfetaminy i ponad 900 gramów marihuany.  32-latek trafił do policyjnej celi. Usłyszał zarzut za posiadanie znacznej ilości narkotyków i przygotowanie do wprowadzenia ich do obrotu. Sąd aresztował go na najbliższe 3 miesiące. Teraz „amatorowi” zakazanych substancji może grozić do 10 lat więzienia.

09-12-2019
Wpadli po kolizji

31-letni kierowca volkswagena, mając ponad 2 promile alkoholu, spowodował kolizję i groził kierowcy uderzonego auta nożem. W mieszkaniu o rok młodszego pasażera volkswagena funkcjonariusze odnaleźli ponad 1600 gramów marihuany. Obydwaj już usłyszeli zarzuty. 30-latek trafił na najbliższe 2 miesiące do aresztu, 31-latek został objęty policyjnym dozorem.

W piątek 6 grudnia, około godz. 9:00, na parkingu przy ul. Idzikowskiego doszło do kolizji. Kierujący volkswagenem passatem 31-latek, podczas cofania, uderzył w inne auto. Podczas oczekiwania na przyjazd Policji kierowca był agresywny i groził użytkownikowi samochodu, w który uderzył. W pewnym momencie wyciągnął nawet nóż i zagroził pokrzywdzonemu, że go zabije. Na szczęście na miejscu szybko zjawili się mundurowi. Policjanci od razu wyczuli woń alkoholu od krewkiego szofera. Okazało się, że miał ponad 2 promile alkoholu w organizmie. W jego samochodzie funkcjonariusze znaleźli lufkę z zielonym suszem. W związku z tym, że nie było wiadomo do kogo należy podejrzane znalezisko do policyjnej celi trafił zarówno 31-letni kierowca – awanturnik, jak i o rok młodszy pasażer passata. Ostatecznie kierowca usłyszał zarzuty związane z kierowaniem pojazdem w stanie nietrzeźwości i pomimo cofnięcia uprawnień, groźbami karalnymi i posiadaniem narkotyków (w lufce znalezionej w aucie były niewielkie ilości marihuany). Prokurator objął go policyjnym dozorem do czasu zakończenia postępowania. Za przestępstwa, których się dopuścił może mu grozić do 5 lat więzienia. 31-latek nie uniknie także konsekwencji za spowodowanie kolizji.

Podczas przeszukania mieszkania pasażera funkcjonariusze odnaleźli worki z zielonym suszem. Wstępne policyjne testy wykazały, że jest to marihuana o wadze ponad 1600 gramów. 30-latek usłyszał zarzuty za posiadanie znacznej ilości środków odurzających. Sąd przychylił się do wniosku organów ścigania i aresztował go na najbliższe 2 miesiące. Jemu, za złamanie przepisów ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii może grozić do 10 lat więzienia.

09-12-2019
6 lat mostu

Dokładnie sześć lat temu, 9 grudnia 2013 r. około godziny 14.00 pierwsze samochody przejechały po nowym moście drogowym w Toruniu. Teraz trudno wyobrazić sobie mapę komunikacyjną miasta bez drugiej przeprawy mostowej! Budowa tej kluczowej dla miasta inwestycji ruszyła w listopadzie 2010 roku, a zakończyła się w grudniu 2013 roku. Zanim przeprawa została oddana do ruchu, przez dwa dni trwały dni otwarte dla mieszkańców i turystów. 

Most gen. Elżbiety Zawackiej to ponad 4 km trasy mostowej i dróg dojazdowych, 18 tys. t konstrukcji stalowej, 8 tys. t stali zbrojeniowej, 3 tys. t asfaltu, 65 tys. m3 betonu, to najdłuższe w Polsce, 270-metrowe przęsła łukowe i nowatorskie technologie.

Konstrukcja toruńskiego mostu odnosi się do architektonicznego układu miasta. Wykonany jako stalowa konstrukcja łukowa, kształtem przęseł nawiązuje do istniejących już toruńskich mostów: kolejowego i drogowego. Przy projektowaniu przeprawy zastosowano najnowsze technologie, dzięki czemu inwestycja powstała bez szkody dla środowiska naturalnego. Nowoczesna, podwieszana konstrukcja oparta na jednej, centralnej podporze w nurcie rzeki, sprawia, że most w niewielkim stopniu ingeruje w naturalne otoczenie. Główna podpora mostu nie zakłóca pierwotnego biegu Wisły i zapewnia zachowanie żeglowności.

- Skoro most w swojej wielkości miał być największym mostem łukowym w Polsce i jednym z większych w Europie to musiał być oryginalny pod względem architektonicznym, a przy tym funkcjonalny i jednocześnie bezpieczny - wspomina Krzysztof Wąchalski z biura projektowego. Takiej wielkości mosty nie są codziennością nawet na świecie. Realizacja tak ambitnych celów, zależała od wielu czynników: rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych, formy i wyglądu podpór oraz wykształtowania dźwigarów łukowych. W mostowym zespole projektowym pracowało nad projektem na co dzień około 20 inżynierów. Nowatorskie podejście do każdego pomysłu w tym szczególnie projektu mostu, zawsze budzi dużo wątpliwości czy znajdzie się właściwe rozwiązanie i jaki to przyniesie efekt. W przypadku mostu w Toruniu, to co było znamienne i nieczęste podczas powstawania  projektu, to fakt pełnego zaufania do projektantów ze strony inwestora – dyrektora MZD Andrzeja Glonka i prezydenta Michała Zaleskiego. To w pewien sposób napędzało naszą twórczość - wspomina Wąchalski.

Realizacja tak ogromnej i znaczącej inwestycji nie mogła odbywać się bez nadzoru. Zachowanie najwyższych standardów w czasie budowy oraz kontrolę wykonywanych robót powierzono, wybranemu w drodze przetargu, konsorcjum warszawskich firm: DHV POLSKA Sp. z o.o. i DRO-KONSULT Sp. z o.o. - Nasz zespół pełnił funkcję tzw. Inżyniera Projektu. Inżynier projektu nie jest osobą, lecz zespołem specjalistów. Głównym naszym zadaniem był nadzór techniczny nad robotami budowlanymi oraz jakością ich wykonania. Sprawdzaliśmy przestrzeganie procedur unijnych oraz dopełnienie w tym zakresie wszelkich formalności - wylicza inż. Mirosław Zajączkowski z firmy DHV Polska.

Nową przeprawę przez Wisłę cechuje rekordowa rozpiętość przęseł stalowej konstrukcji. Każde z nich ma po 270 m długości i 50 m wysokości (mierzonej od najwyższego punktu łuku do poziomu góry fundamentu podpory). Są to najdłuższe przęsła mostu łukowego w Polsce. Operacja transportu scalonych łuków poprzedzona była długotrwałymi przygotowaniami projektowymi i organizacyjnymi. Uzależniona była od warunków atmosferycznych i hydrologicznych. - Niezbędny był szczegółowy monitoring parcia wiatru, poziomu i prędkości wody w rzece. Istotnym warunkiem był brak zalodzenia Wisły. Ponadto przed rozpoczęciem transportu wodnego konieczne było pogłębienie dna rzeki na trasie w celu zapewnienia min. 3 m jej głębokości. Z uwagi na nanoszenie piasku przez wodę, dno musiało zostać skontrolowane kilka dni przed transportem łuku. W ciągłej gotowości była pogłębiarka i koparki na barkach. Było to nie lada wyzwanie, zakończone sukcesem - mówi Zbigniew Szubski z firmy Strabag.

To nie jedyna nowinka technologiczna na budowie toruńskiej przeprawy. Nawierzchnia mostu i dróg dojazdowych została wykonana z tzw. asfaltu lanego. Jest on ułożony na  wszystkich obiektach inżynierskich, które powstały na trasie mostowej. W sumie zostało wylanych 38524 m2 asfaltu. Na budowę był przewożony w 11 termosach z wytwórni w Grębocinie, miał 220 st. C.

Do jego układania był używany specjalistyczny sprzęt, sprowadzony przez firmę Strabag z Niemiec. Pozwalało to na ułożenie asfaltu lanego bezszwowo, czyli bez łączeń technologicznych na styku wykonanych odcinków.

-Taki asfalt jest bardziej szorstki i przy niewielkim oblodzeniu praktycznie eliminuje możliwość poślizgu. Poza tym zwykły asfalt  średnio wytrzymuje 10 lat. Natomiast rozwiązanie zastosowane na moście wytrzyma przynajmniej 20 lat - przypomina Krzysztof Wąchalski.   

Budowa mostu drogowego w Toruniu była wyjątkową inwestycją pod względem środowiskowym. Przez cały okres realizacji  była poligonem badawczym naukowców. W trosce o ekologię, obserwacji podjęli się eksperci z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. To wynik porozumienia jakie miasto zawarło z uczelniami. Uczelnie od początku realizacji inwestycji badały wpływ przeprawy mostowej na rzekę i dolinę Wisły, a w szczególności na jej środowisko przyrodnicze. Badania prowadzono zarówno w okresie budowy (2010-2013), jak też po jej zakończeniu. Uzyskane wyniki badań, przeprowadzonych przez uczelnie, potwierdziły brak znaczącego wpływu budowy mostu na obserwowane elementy środowiska przyrodniczego doliny Wisły. Nowy most w Toruniu został zbudowany przy zachowaniu wszelkich, istotnych ekologicznych założeń - mówi Wiesław Tomaszewski, koordynator porozumień przyrodniczych.

Nowy most w Toruniu posiada iluminację. W sumie na całym obiekcie zamontowano 140 punktów świetlnych koloru białego. Ich uruchomienie poprzedziły testy, które miały na celu sprawdzenie źródeł światła i opraw oświetleniowych. Fachowcy oceniali, jak iluminacja współgra z oświetleniem drogowym na moście. Przed ostatecznym uruchomieniem wymodelowali ją tak, aby nie oślepiała kierowców, tylko podkreślała walory architektoniczne mostu. Przy opracowaniu projektu iluminacji  dokonaliśmy oceny i analizy wielu  uwarunkowań, w tym środowiskowych, techniczno-ekonomicznych i bezpieczeństwa ruchu drogowego - mówi Paweł  Iwański z biura projektowego Kontrakt.  Most to nie jedyny obiekt inżynierski, który ma iluminację. Pojawiła się ona także na estakadzie Żółkiewskiego, która  nosi imię mgr inż. Marka Sudaka, który odegrał wiodącą rolę w opracowaniu rozwiązań projektowych mostu. Warto zaznaczyć, że przy opracowaniu projektu iluminacji dokonano oceny i analizy wielu uwarunkowań, w tym środowiskowych, techniczno-ekonomicznych i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Budowie mostu towarzyszyły działania promocyjne. Budowę w czasie wycieczek odwiedzali mieszkańcy, przedstawiciele władz państwowych, szkół, instytucji i zaprzyjaźnionych miast. Most zanim powstał zaprezentował się w Pradze na Festiwalu Architecture Week, był „gościem” wielu targów, wystaw i imprez organizowanych przez miasto. Wszystkie działania realizowane były pod hasłem „Most dla ludzi, łączy to, co najważniejsze”, którego autorem była firma Link PR Elżbieta Koncka. O inwestycji mówiły i pisały media lokalne, regionalne a nawet ogólnopolskie.

7 grudnia 2013 r. rozpoczęły się dni otwarte nowego toruńskiego mostu, poprzedzające jego oddanie do użytku kierowcom. Mimo mroźnej i wietrznej aury nie zabrakło chętnych do obejrzenia nowej przeprawy z bliska. Dla odwiedzających był gorący bigos i stoiska gastronomiczne. Dla dzieci było wiele atrakcji w namiocie edukacyjnym, a dla wszystkich - koncerty i pokazy taneczne na scenie. Nie zabrakło też wspólnego zdjęcia torunian na tle nowej przeprawy.

Pierwszy dzień wielkiego mostowego pikniku zakończył się koncertem zespołu Paraliż Band. W niedzielę zaśpiewali dla wszystkich mieszkańców bracia Golcowie wraz z towarzyszącymi im muzykami.

9 grudnia 2013 r. o godzinie  11.00 rozpoczęło się uroczyste otwarcie nowego mostu drogowego w Toruniu. Wówczas to  przedstawiciele urzędu miasta oraz wykonawcy symbolicznie połączyli trzy flagi: unijną, miejską i narodową. W niebo poleciały balony z flagami, a przy wyjeździe z  estakady na pl. Daszyńskiego  przedstawiciele instytucji, które przyczyniły się do powstania w Toruniu tak potrzebnej nowej przeprawy zasadzili pamiątkowe dęby.

- Na ten dzień czekaliśmy wiele lat. Żadne miasto w Polsce nie może pochwalić się tak nowoczesną przeprawą rzeczną. I chyba w żadnym innym mieście nie ulokowano w jednej inwestycji tak wielu marzeń, oczekiwań i emocji. Ten most jest ważny z wielu względów: zmienia i na nowo organizuje ruch drogowy niemal w całym Toruniu, otwiera drogę do rozwoju inwestycyjnego lewobrzeżnej części miasta i będzie wielkim udogodnieniem dla kierowców – mówił w dniu otwarcia prezydent Torunia Michał Zaleski.

09-12-2019
Działki za 18,5 miliona

18 520 000 zł – tyle wpłynie do miejskiej kasy ze sprzedaży 4 działek na toruńskim JARZE.  Tereny w tej części miasta cieszą się dużym zainteresowaniem inwestorów, ceny wywoławcze podczas części przetargów zostały przelicytowane przez oferentów blisko dwukrotnie!

2 działki przy ul. Heweliusza 4 - 6 / Watzenrodego 33 i kupiła firma LEM-BUD za  4 670 000 złotych. Tereny o łącznej powierzchni 2,3 ha przeznaczone są pod działalność usługową.  Znajdują się w północnej część Torunia w pobliżu DK 91 w kierunku Gdańska. Grunty są niezabudowane, niezagospodarowane, zadrzewione. W sąsiedztwie znajduje się zabudowa wielorodzinna, tereny zielone oraz placówki oświatowe.

Nieruchomość przy ul. Watzenrodego 32-34 o powierzchni  1,2 ha kupiło przedsiębiorstwo BUD-TECH za 7 000 000 złotych.  Sąsiedni teren przy ul. Rybińskiego 5,  o powierzchni 1,3 ha, wylicytowała firma EURO-GAZ Jacek Pakulski, płacąc za niego 6 850 000 złotych. Obie działki przeznaczone są pod  wielorodzinną zabudowę mieszkaniową z dopuszczalną funkcją usług  zajmujących najniższą kondygnację naziemną. Aktualnie grunty są niezabudowane. Dojazd wyznaczono z projektowanych dróg publicznych oraz po gruntach wydzielonych i docelowo przeznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod drogi wewnętrzne. W  ulicach sąsiadujących projektowane jest uzbrojenie: elektroenergetyczne, wodociągowe,  ciepłownicze, kanalizacyjne i teletechniczne.

09-12-2019
Charytatywnie dla Jarka

Jarek Aleksandrowicz, uczeń I Liceum Ogólnokształcącego w Toruniu, utalentowany tancerz choruje na ciężką odmianę białaczki szpikowej. Aby pomóc choremu koledze społeczność i LO organizuje koncert charytatywny i otwarte zapisy do bazy dawców szpiku kostnego.

Jarek ma 16 lat, w sierpniu dowiedział się, że jest poważnie chory. Ze względu na leczenie nie pojawił się w tym roku w szkole, właśnie jest w trakcie chemioterapii.

11 grudnia 2019 roku jego szkolni koledzy i koleżanki zorganizują koncert charytatywny w auli i LO. Zebrane pieniądze pomogą w leczeniu walczącego o zdrowie 16-latka. 

Koncert to niejedyna inicjatywa uczniów „jedynki” – wspólnie z Fundacją DKMS organizują akcję zapisów do bazy dawców. Całą kampanię nazwali „Jedyneczka dla Jareczka”.

W przeddzień koncertu będzie można oddać krew w budynku I LO (w godzinach: 9:00-13:00). Rejestracja potencjalnych dawców szpiku kostnego będzie możliwa w dniu koncertu w Dworze Artusa i w sobotę i niedzielę (14 i 15 grudnia) w toruńskich centrach handlowych.

Koncert charytatywny odbędzie się w Dworze Artusa. Organizatorzy zapewniają, że usłyszeć będzie można tylko energiczne piosenki. Zapowiadają także, że podczas wydarzenia wystąpi gość specjalny. Bilety w cenie 10 zł będzie można zakupić w I Liceum Ogólnokształcącym.

Harmonogram wydarzeń:

- 10 grudnia 2019 - akcja krwiodawstwa w Jedynce

- 11 grudnia 2019, godz. 17:00 - koncert charytatywny DLA JARKA w Dworze Artusa i początek akcji rejestracyjnej dawców

- 14-15 grudnia 2019- akcja rejestracji dawców w toruńskich galeriach handlowych.

09-12-2019
Głosujmy na Kasię

Torunianka Katarzyna Zillmann walczy w plebiscycie na Najlepszego Sportowca Roku 2019, organizowanym przez „Przegląd Sportowy”. Głosowanie internetowe trwa do 31 grudnia 2019 r.

W plebiscycie toruńska wioślarka jest nominowana wraz z koleżankami z osady: Agnieszką Kobus-Zawojską, Martą Wieliczko i Marią Sajdak. W 2019 roku Katarzyna Zillmann została wicemistrzynią świata w czwórce podwójnej. Zawodniczki wywalczyły także kwalifikację olimpijską i zobaczymy je w 2020 roku na igrzyskach w Tokio.

Swój głos można oddać poprzez stronę internetową https://plebiscyt.przegladsportowy.pl/ . Codziennie można oddać jeden głos.

Głosowanie trwa do 31 grudnia 2019 roku, a wyniki poznamy już 4 stycznia 2020 roku podczas uroczystej Gali Mistrzów Sportu, która będzie transmitowana w telewizji Polsat.

Plebiscyt „Przeglądy Sportowego” jest organizowany od 1926 roku. W roku 2019 zgłoszonych jest 20 sportowców.

33642757
Redakcja TV Toruń, ul. B. Głowackiego 2 redakcja@toruntv.pl, tel. 56 655 91 91
Niektóre materiały archiwalne są dostępne odpłatnie na stronie tvtorun.net
© 2019 TV Toruń